qfeb’kjfbde/kloj
- Príklad použitia vybraných tém zo Sv. písma ako pomoc pri osobnom hľadaní:
- Modlitba nad Božím slovom (meditácia, kontemplácia alebo Lectio Divina) nám môže pomôcť vniesť viacej svetla a jasnosti do nášho hľadania a rozhodovania
- Povolanie Bohom: napr.:
- povolanie učeníkov (Mk 1, 16-20) alebo (Jn 1, 35-51)
- stretnutie Ježiša s Máriou Magdalénou (Jn 20, 11-18)
- alebo zo SZ:
- povolanie Abraháma (Gn 12, 1-5)
- Mojžiš a horiaci krík (Ex 3, 1-15)
- Gedeon (Sud 6, 11-24)
- Izaiáš (Iz 6, 1-13)
- Jeremiáš (Jer 1, 4-10)…
- Vidieť svoje hľadanie a rozhodovanie vo svetle týchto biblických príbehov
- Ochota konať “viac” v živote: Bohatý mladík (Lk 18, 18-27)
- Dať Bohu všetko:
- chudobná vdova (Lk 21, 1-4)
- Zvestovanie (Lk 1, 26-38)
- Dôvera iba v Boha: Blahoslavenstvá (Mt 5, 3-12)
- ktorá alternatíva prinesie lepšie výsledky, viac ovocia?
- ktorá alternatíva mi dá príležitosť konať viac dobro sebe a blížnym?
- ktorá alternatíva bude účinnejšia, dobročinnejšia alebo produktívnejšie pre mňa a pre iných?
- jedná sa o nesebecké, altruistické kritérium
- ovocie
- znamená niečo pre spoločné dobro; skrytú krásu a trvalú hodnotu; niečo, čo je “medzi riadkami”; malý ale osobný krok k zmiereniu alebo spravodlivosti
- znamená hĺbku viacej nez množstvo; kvalitu viacej než kvantitu
- neznamená niečo merateľné a nemá nič spoločné s úspechom. “Úspech nie je jedným z mien Boha” (Martin Buber).
- hlavné kritérium: väčšia duchovná útecha
- pýtam sa:
- ktorá z alternatív mi ponúka viacej radosti, pokoja a naplnenia?
- Čo mi ako človeku pomáha byť viac sebou samým, dáva mi väčší zmysel vlastnej identity a robím ma spokojným se sebou?
- Ktorá z alternatív ma viacej smeruje k dobrým a život prinášajúcim vzťahom so sebou, inými blížnymi a Bohom?
- Ktorá z alternatív mi dovoľuje slobodnejšie vyjadriť svoje pocity, prekonať utrpenia a byť radostnejším/radostnejšou?
- jedná sa o pozitívne kritérium lásky k sebe v zmysle 2. najväčšieho príkazu
- reflektuje našu jedinečnosť a fakt, že ako ľudia nemôžeme iba dávať, ale potrebujeme aj prijímať.
- duchovná útecha:
- je to to, čo Ignác nazýva láskou k Bohu a k blížnym; rýdzi vzťah, ktorý pohýna a napĺňa
- vnútorná pretrvávajúca radosť, ktorá volá a priťahuje človeka smerom k nebeským veciam; radosť, ktorá je hlbšia ako utrpenie alebo nepochopenie zo strany iných
- nemá nič spoločné so zábavou, alebo plytkou radosťou, alebo stálym uspokojovaním svojich potrieb
- pýtam sa:
Poznámka:
- v týchto dvoch hlavných kritériách nejde o ich vzájomné súperenie typu: altruistický vs. egocentrický. Filozofia týchto dvoch kritérií spočíva v tom: čo je pre mňa naozaj dobré a naplňujúce to koniec-koncov prinesie dobro aj iným. Ide o vzájomne doplňujúce sa kritéria.
- v minulosti sa možno príliš zdôrazňovalo dávanie: vždy slúžiť, byť pre iných, byť pokorný, obetovať sa… Myslieť na seba bolo často považované za neduchovný postoj, za niečo nemorálne a dokonca až nekresťanské. Súčasnosť je viac orientujúca sa na seba, súťažiaca… Byť kresťanom znamená správne kombinovať, dopĺňať prvé a druhé kritérium
- nepísané kritérium: Kariéra smerom nadol
- “Čokoľvek ste urobili jednému z týchto mojich najmenších bratov, mne ste urobili” (Mt 25, 40)
- pýtam sa:
- ako ťažko pracujem na zmenšení ľudského utrpenia a biedy? Využívam na to svoje talenty a dary?
- v miere nakoľko mám možnosť výberu určitej kariéry či záväzku alebo životného štýlu, každý kresťan by sa mal pýtať či jeho alebo jej úsilie prvotne napomáhajú dobro bohatých a šťastných, alebo či on alebo ona taktiež pomáýhajú tým, ktorý sú nejakým spôsobom znevýhodnení, marginalizovaní? Vzorom je nám Kristus a jeho služba tým najbiednejším, opovrhovaným…
Otázka na tomto mieste:
Je teda kríž alebo utrpenie kritérium, podľa ktorého by mal kresťan si voliť nejaký stav, alebo poslanie?
- Nie! Kríž ako taký nesmie byť kritériom voľby. Aj “ovocie” (to čo očakávame), aj “útecha” (to, po čom túžime), musia byť pozitívnymi hodnotami. Zapretie sa a utrpenie nesmú byť vybrané, lebo ony nie sú hodnotami samy v sebe. Iba ak pre masochistu, ale nie pre kresťana. Viď. prosbu Krista v Getsemanskej záhrade: „Otče, ak chceš, vezmi odo mňa tento kalich! No nie moja, ale tvoja vôľa nech sa stane!” (Lk 22, 42). (Príklad tehotnej ženy, ktorá sa rozhodne donosiť a vychovať aj postihnuté dieťa.)